lørdag den 25. maj 2013

Luksus romkugler med marcipan


Her komme de så, de efterspurgte romkugler. Jeg har prøvet mig lidt frem, og synes selv at resultatet blev godt. De blev meget chokolade-intense, jeg brugte 4 spsk. kakao, men selv en chokoholic som mig kunne kun spise én, så jeg har i nedenstående opskrift kun skrevet 1 spsk. kakao, hvis du bruger chokoladekage som basis til kuglerne. Bruger du andre lyse kagerester, så tilsæt 4 spsk. kakao.

12 store romkugler:

500 g. kagerester (jeg brugte denne chokoladekage, men hvis du vil spare en arbejdsgang, så køb en chokoladekage hos bageren ) OBS! bruger du andre lyse kager, så skal du tilsætte 4 spsk. kakao i stedet for 1 spsk.
100 g. revet marcipan
100 g. smeltet chokolade
1 spsk. kakao (jeg bruger Valrhona)
4 spsk. hindbærmarmelade
4 spsk. kokosmel
2 spsk. romessens eller mørk rom

Til overtræk: 200 g. smeltet chokolade (eller blot rul i krymmel eller kokos)
200 g. kokosmel

Kør kageresterne til krummer i en blender eller minihakker.

Så ser det sådan ud.

Tilsæt de øvrige ingredienser og rør massen godt sammen, med elpisker eller på røremaskine. Smag til, måske skal der lidt mere romessens i.

Tril 12 kugler og lad dem evt. ligge og tørre lidt før du overtrækker dem.

Til overtræk:
Smelt chokoladen og tril kuglerne heri, og derefter i kokosmel (eller krymmel, hakkede pistacienødder eller andre hakkede nødder)
Sæt kuglerne på køl, så chokoladen størkner. Opbevar dem på køl, men tag dem ud en halv time før de skal spises.






Følg mig på Facebook og få lidt glimt fra mit liv, samt de nyeste opskrifter først.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar