onsdag den 10. april 2013

Stuvet macaroni med stegte løg og parmesan

Denne opskrift var på vippen til at blive kasseret som egnet til bloggen. Ikke at smagen spiller ind her, for jeg elsker retten og den vækker gode minder fra min barndom, hvor den blev serveret hos min farmor og farfar.
Men jeg overvejer tit, om en ret er for "almindelig" til at den skal postes, og hvis jeg så alligevel poster den, så viser det sig ofte, at retten hitter totalt på søgelisten, som f.eks Pølsepasta som jeg egentlig ikke ville have postet, det var min mand som syntes at den skulle på bloggen.
Så her får I altså farmor og farfars gamle pastaret, som blev serveret i 70´erne i deres hjem. Det var faktisk ikke så almindeligt for den tid at lave pastaretter, så måske har de været lidt fremme i deres madstil.
Det er faktisk heller ikke macaroni den er lavet på, men her holder jeg mig til originaliteten og kalder den det navn som retten altid er blevet kaldt i vores familie, eftersom jeg kun husker den lavet med pastaskruer.

Stuvet macaroni, rigeligt til 2 sultne voksne:

250 g. pastaskruer (jeg bruger fuldkornsskruer fra Barilla)
5 dl. letmælk
15 g. smør
2 spsk. hvedemel
salt og peber

Tilbehør:
2 store løg i halve ringe, stegt sprøde i smør på panden
rigeligt friskrevet parmesan

evt. disse Frikadeller

Kog pastaen til den er al´ dente. Hæld den i en si og overhæld den med koldt vand.

Bag smør og mel op i en gryde. Tilsæt mælken lidt ad gangen og pisk hele tiden, indtil saucen har en passende konsistens. Smag til med salt og peber.
Hæld pastaen i saucen og varm den godt igennem.

Server med det samme, med frikadeller og drys af stegte løg og parmesan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar