onsdag den 24. april 2013

Gulerods konfektkage uden fedtstof

Denne kage lavede jeg første gang i 1996, hvor jeg boede på Frederiksberg. Jeg havde kagen med på sygebesøg hos min søster på Rigshospitalet, og delte ud til sygeplejerskerne på afdelingen. Alle var helt vilde med kagen og troede ikke på at kagen var uden fedtstof. Opskriften blev da også delt ud, så måske lever kagen stadig et sted derude........
Der skal bruges en ret stor mængde gulerødder, så har du en maskine til at rive dem, vil det gøre det lidt nemmere.
Du kan med fordel tilsætte en håndfuld hakkede hasselnødder eller valnødder til dejen.

Gulerods konfektkage, 1 bradepande 25 x 35 cm.:

2 æg
150 g. farin
500 g. groftrevet gulerod
300 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. natron
1/2 tsk. salt
2 tsk. vanillesukker
3 tsk. kanel
50 g. kokosmel
1 håndfuld rosiner (kan udelades hvis du ikke bryder dig om rosiner i kager)
2  1/2 dl. æblemos (hjemmelavet eller fra glas, jeg brugte færdig æblegrød fra "Skælskør")

Glasur: flormelis rørt med vand og drys af hakkede usaltede pistacienødder.

Fremgangsmåde:
Pisk farin og æg godt sammen. Rør æblemos, gulerødder, rosiner, salt og kokos i.
Bland mel, bagepulver, natron og vanillesukker og rør det i dejen.

Hæld dejen i en bradepande (25 x 35 cm.) foret med bagepapir og bag kagen ved 185 grader i ca. 30 min.















Pynt med et tyndt lag glasur rørt af flormelis og vand og drys med hakkede usaltede pistacienødder, eller hasselnøddeflager.


1 kommentar: