mandag den 21. januar 2013

Urtebearnaise


Denne bearnaise lavede jeg rigtig tit tilbage i 90´erne, da jeg boede på Frederiksberg. Jeg havde faktisk helt glemt den, kom i tanke om den forleden, i mit forsøg på at lave en madplan på få kalorier. Min mand kender ikke saucen, så jeg var spændt på hvad han ville sige til den. Den blev serveret til en 500 grams t´bone steak og han syntes den var rigtig god, som han sagde; "hvis alternativet er ingen sauce, så fungerer den rigtig fint som erstatning til den fede bearnaise"


Urtebearnaise rigeligt til 4 personer:

125 g. kartofler
125 g. gulerødder
125 g. løg
5 dl. kalvefond eller oksebouillon
4 spsk. hvidvindeddike
2 spsk. tørret estragon
1 æggeblomme (kan udelades)
salt og peber


Skræl kartofler, gulerødder og løg og skær dem i mindre stykker. Kog dem i kalvefond i 15 min.
Imens koger du hvidvinseddike og estragon ind til det halve, 2 spsk.
Blend grøntsagerne i suppen med en stavblender, til saucen er helt glat. Rør hvidvinseddiken/estragonen i og tag gryden fra varmen. Rør æggeblommen i og pisk godt. Saucen må ikke koge efter æggeblommen er kommet i, så hvis du varmer saucen op igen, skal det være for svag varme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar