mandag den 7. januar 2013

Rugboller med chokolade og rosiner


Der var en seddel med hjem fra børnehaven i dag, hvor der stod at eftermiddagsmaden var sparet væk fra 1. januar 2013. Det betyder, at jeg skal i gang med at bage boller et par gange om ugen. Jeg bruger sjældent opskrift når jeg bager, rører bare sammen hvad jeg har i skabene, men basis er altid havregryn, revet æble eller gulerod. Min hensigt i dag, var egentlig at bage nogle mini rugbrød, med 70 % chokolade og rosiner. Jeg havde en pakke Amo-solsikke rugbrødsblanding i skabet, og den blev udgangspunktet for aftenens boller, som blev mere til grove boller end rugbrød. Opskriften er som pakken anviser, men jeg har tilføjet rosiner og mørk chokolade.

18 rugboller:

1/2 pakke AMO- solsikke rugbrødsblanding, 500 g.
250 g. hvedemel
25 g. gær
5 dl. vand
2 dl. rosiner (kan udelades)
50 g. hakket 70 % chokolade

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt brødblanding, hvedemel, rosiner og chokolade og ælt dejen i 5 min. på maskine eller med dejkroge.
Gør dine hænder våde og form 18 boller. Dejen er ret klistret, så stå ved siden af vandhanen, så du jævnligt kan væde fingrene.
Lad bollerne hæve i 45 min. og bag dem ved 225 g. i ca. 20 min.

3 kommentarer:

  1. Åh, hvor ser de lækre ud - de ville virkelig ikke værst at finde i sin madpakke, yum yum!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne, Tak for Din kommentar til bolerne, jamen så må Du jo bare i gang med at bage, de er super hurtige, kh. eva

    SvarSlet
  3. Bollerne -skulle der stå ;-)

    SvarSlet