fredag den 14. december 2012

Langtidskogt bolognaise med rødvin


Denne bolognaise er kraftig og intens i smagen. Det er ikke en lynret, den skal simre i minimum 1- helst 2 timer, men så får du også smag for alle pengene.
Ingredienserne varierer lidt fra gang til gang, når jeg laver retten. Jeg bruger hvad jeg har i køleskabet, men basis vil være: selleri, gulerødder og evt. champignon. I dag har jeg brugt bladselleri, gulerødder, persillerod og champignoner.

Til 4 sultne voksne:

800 g. hakket oksekød
125 g. bacon i tern
1 stor persillerod, revet
2 hakkede løg
2 hakkede fed hvidløg
3 gulerødder, revet
2 stængler bladselleri, revet
250 g. champignon, hakkede
2 små dåser koncentreret tomatpuré
5 dl. rødvin
kalvefond eller vand
2 laurbærblade
1 spsk. oregano
1 spsk. basilikum
1/2 tsk. cayennepeber (kan udelades)
1 tsk. sukker
Salt og peber.
1-2 dl. fløde

Tilbehør:
Fuldkornspasta, eller spaghetti
(jeg har brugt fuldkornssløjfer fra Barilla)

Svits bacon i en stor gryde. Hæld fedtet fra.
Svits oksekødet godt, tilsæt løg, hvidløg og krydderier.
Tilsæt tomatpuré og rør godt. Tilsæt rødvin og lad det simre i et par minutter, før du tilsætter alle grøntsagerne og det stegte bacon.
Hæld fond/vand ved, til det næsten dækker kødet, der må ikke komme for meget vand i, så forsvinder smagen.
Læg låg på gryden. Lad det SMÅsimre i minimum en time, helst to.
Tag låget af gryden, hæld fløden i og varm godt igennem.

Server med pasta og friskrevet parmesanost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar