torsdag den 20. december 2012

Hjemmelavede flødeboller med marcipanbund - de bedste !


Så fik jeg omsider taget mig sammen til at lave de flødeboller, som jeg har haft planer om at lave i flere år. Mums de er gode !! og virkelig nemme at lave. Det som tager længst tid, er at overtrække dem med chokolade. Jeg har taget udgangspunkt i opskriften fra Odense Marcipan, men har ændret på forholdet af ingredienser, da jeg havde guf tilovers til en hel plade kyskager, efter at have fulgt deres opskrift. Jeg har ligeledes tilføjet vanillesukker til skummet.

16 store flødeboller med marcipanbund:

80 g. pasteuriserede æggehvider
150 g. sukker
1/2 dl. vand
1 spsk. vanillesukker

3/4 rulle marcipan (bunde)

Overtræk:
400 g. god mørk chokolade

Drys: kokos, violer, hakkede pistacier, nødder eller andet.

Skær marcipanen ud i 16 stk. 3/4 cm. tykke skiver. Læg dem på bagepapir og bag dem i 8 min. ved 180 grader.

Imens marcipanen bager, koger du sukker og vand op i en lille gryde, til sukkeret er smeltet, ca. 2 min. tager det. Sæt gryden til side.

Pisk æggehviderne let i en røremaskine, og hæld den lune sukkermasse i, i en tynd stråle, imens der piskes ved jævn hastighed. Tilsæt vanillesukker. Pisk nu massen i 15 min. ved høj hastighed.

Hæld guffen i en sprøjtepose (eller frysepose) klip et hul i hjørnet og sprøjt massen ovenpå de afkølede bunde så de står som små toppe

Når du er færdig med at sprøjte guffen på, skal flødebollerne i ovnen igen ved 180 grader i 5 min. Lad dem afkøle i 10 min. før du overtrækker dem.

Smelt chokoladen over vandbad eller i en chokoladesmelter.
Nu skal flødebollerne overtrækkes. Det gøres nemmest ved at holde en flødebolle ind over skålen med chokolade og bruge en ske til at hælde chokoladen over dem. Du får dejlige chokoladefingre, men fortsæt til du er færdig og slik så fingrene, uhmm... !



Drys evt. med kokos, violer eller andet...

Sæt flødebollerne på køl, så de er kolde og chokoladen knækker når du sætter tænderne i dem.
Kan holde sig i 2-3 dage på køl.


4 kommentarer:

  1. Hold da helt op hvor lækkert. Det lyder rimeligt enkelt, sådan da. De skal helt sikkert laves her til jul.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte ! Ja havde jeg vidst at det var så nemt at lave flødeboller, havde jeg gjort det for længst. Held og lykke med dem ! God weekend og jul til Dig. Kh. eva

    SvarSlet
  3. Hej jeg er lidt i tvivl om de bunde der.. købte du marcipan og lavede små kager ud af dem eller hvordan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Undskyld mit sene svar. Det er en rulle marcipan, som jeg bare har skåret i skiver, så enkelt er det :-) Held og lykke med flødebollerne, kh. eva

      Slet