onsdag den 7. november 2012

Bøfsandwich med friterede løg


En klassisk bøfsandwich, lavet af gode råvarer, slagterkød, hjemmebagte boller og friterede løg, mere er der vist ikke at sige om den - nå ja, engang imellem skal man have lov til at skeje ud på kalorier !
(og til jyder kan jeg oplyse, at på Fyn hælder vi ikke brun sovs på en bøfsandwich)


4 pers.:

800 g. hakket oksekød, godt friskhakket kød fra slagteren
Remoulade, rørt op med lidt æblemost
Ketchup
Sennep
Syltede agurker
Rødbeder
Engelsk Sauce
8 gode burgerboller (se opskrift længere ned på siden)

Friterede løg:
2 løg
Smagsneutral olie (majs-, raps- eller vindruekerneolie)
Mel
Salt

Start med løgene, skær dem i halve og igen i tynde skiver.
Vend dem i mel.
Varm olien til kogepunktet i en gryde. Fyld kun gryden 1/3 med olie, ellers bobler det over når du hælder løg i.
Fritér løgene i små portioner. Bliv ved gryden hele tiden og hold øje med at de ikke bliver sorte. Fisk dem op med en gaffel og læg dem på køkkenrulle, drys med fint salt. Fortsæt på den måde.

Form 8 bøffer af kødet og pres dem godt flade. Krydr dem med salt og peber. Steg dem på en pande, hold dem varme i folie.

Byg bøfsandwichene på denne måde:

Flæk burgerbollen, dryp begge halve boller med Engelsk Sauce. Læg en rødbede på underste bolle, derpå bøffen som du smører sennep på, så ketchup, remuolade osv. top med løgene.


12 store burgerboller

3 dl. lunkent vand (bland 1 dl. kogt med 2 dl koldt vand)
25 g. gær
½ dl. olie
1 æg
3 spsk. Sukker
1 tsk. Salt
100 g. fuldkornshvedemel
500 g. hvedemel
Pynt:
1 æg til pensling

Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen godt og lad den hæve i ca. 30 min.
Form 12 boller, tryk dem flade og prik
 overfladen med en gaffel. Lad dem hæve til dobbelt størrelse i ca. 30 min. Pensl med æg.
Bages ved 200 g. varmluft i ca. 10 min –eller til de er fint gyldne !




8 kommentarer:

  1. Kære fynbo - det gør vi heller ikke i nordjylland:-).
    Enig med dig - sovs hører sig ikke til - men meget gerne med hele svineriet, som du også bruger ser jeg.
    Kærlig hilsen Charlotte

    SvarSlet
  2. Tak for info Charlotte, så er det åbenbart kun i det sydlige jylland at den tradition praktiseres ;-)
    Hav en god dag.
    Kh. eva

    SvarSlet
  3. Hej Eva, lækker opskrift! Er dog meget uenig med dig i forhold til det med sovsen (som skal være en løgsovs) jeg er fra barns ben kommet meget ved diverse pølsevogne og grillbarer med min nu afdøde far. Vi fik ofte bøfsandwich og ALTID med sovs! Ellers er det ikke en ægte bøfsandwich (efter min mening

    SvarSlet
  4. Hej Eva, tak for den gode opskrift. ��Hvordan kan det være at du kommer lidt æblemost i remouladen? Er det for lidt syre eller sødme til fedmen i remouladen? Og bruger du en sød eller syrlig æblemost?

    Nysgerrige hilsner
    Mikael

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mikael jamen velbekomme☺️
      Æblemosten gør remouladen sødere og mere lækker i konsistensen. Nu vil jeg til en hver tid lave en hjemmelavet remoulade (opskriften her er nogle år gammel) men i tidsnød bruger jeg altid æblemosttricket 😉 kh. Eva

      Slet
  5. Her i Aalborg er der brun sovs på. Den originale som servetet i Frederikshan og omegn tilbage i 70erne var også med brun sovs naturligvis. Så hvad er det for noget vås at brun sovs ikke hører til i Nordjylland???

    SvarSlet
    Svar
    1. Da min mand og jeg flyttede til Nordjylland i 1979, kom man heroppe brun sovs på bøfsandwichen, men vi var begge chokerede over det. Ingen af os havde set det før, og min mand er fra Randers og jeg fra Roskilde. Da vi undersøgte det dengang, fik man ikke sovs på i Hadsund og altså kun nord for Mariager Fjord. I dag er det - desværre - ikke til at opdrive en god, gammeldags bøfsandwich uden sovs.

      Slet
    2. Hej 😊 Det er da sjovt, at det har bredt sig til hele Jylland! Jeg bryder mig bestemt heller ikke om brun sovs på en bøfsandwich, men på Fyn fås de heldigvis uden ☺️

      Slet