onsdag den 18. juli 2012

Spaghetti carbonara med frikadeller



De fleste ved garanteret hvordan man laver frikadeller, men her kommer opskriften alligevel ;-)
Denne ret vækker altid glæde hos både store og små.


4 pers.

500 g. hakket magert kalv & flæsk (friskhakket fra slagteren)
1 revet løg
1 æg
1 1/2 dl. mælk
1 dl. havregryn
2 spsk. kartoffelmel (det giver frikadellerne en flot blank stegeskorpe)
1 1/2 tsk. salt
Friskkværnet peber
Olivenolie til stegning


Rør kødet sejt med salt, 2-3 min.
Riv løget fint.
Tilsæt alle øvrige ingredienser, og rør til farsen har en ensartet konsistens. Hold evt. en del af mælken tilbage. Lad farsen hvile i køleskab i en halv time, hvis du har tid til det.

Tilsæt lidt mere mælk, hvis farsen er for fast. Steg frikadellerne på panden i det varme fedtstof, ca. 2 min. på hver side. Skru ned for varmen, og steg frikadellerne færdige, ca. 4 min. mere på hver side.
(Eller steg dem på bagepapir i ovnen ved 200 g. til de er fint gyldne)

Spaghetti carbonara til 4 pers.:

150 g. bacon i tern
500 g. spaghetti (jeg bruger Barilla fuldkornsspaghetti)
1/2 l. piskefløde
1 æggeblomme
1 dl. friskrevet parmesanost

Bacon steges sprødt for jævn varme. Afdryppes på køkkenrulle.

Kom pasta i en stor gryde spilkogende vand og kog den 'al dente'. Afdryppes i dørslag, hældes i gryden og holdes varm.

Pisk æggeblomme, ost og fløde sammen i en skål; tilsæt bacon. Hældes over den varme pasta i gryden og blandes godt.

Sæt gryden over for svag varme i ½-1 min eller til saucen begynder at jævne. Krydres med peber og garneres evt. med krydderurter.

(Jeg har drysset lidt friskrevet citronskal over, fra en økologisk citron)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar