lørdag den 14. juli 2012

Koldhævet bradepandebrød


Dette brød fandt jeg i Magasinet LIV, udviklet af Lone Kjær.
Dejen koldhæver natten over i køleskab, så det er utrolig nemt.

Du kan også lave boller af dejen, du sætter dem så bare med en ske og bager dem ved 200 g. i ca. 15 min.

Koldhævet bradepandebrød:

2 dl. kærnemælk
15 g. gær
4 dl. koldt vand
1 spsk. olivenolie
1 spsk. groft salt
1 spsk. honning
200 g. grovvalsede havregryn (eller finvalsede)
450 g. hvedemel
5 spsk. frø, blanding af f.eks. hørfrø, solsikkekerner, græskarkerne, sesam osv.
1 æg til pensling.

Dag 1:
Kom kærnemælk i en skål, og opløs gær heri. Tilsæt vand, olie, salt og honning.
Rør havregryn i væsken og dernæst hvedemel lidt ad gangen. Rør godt i dejen, til den får konsistens som tyk havregrød.
Dæk skålen med husholdningsfilm, og stil den til hævning til næste dag i køleskabet.

Dag 2:
Tag dejen ud og vælt den i en bradepande 30 x 20 cm. foret med bagepapir. Glat dejen ud med en våd håndflade så den fylder formen ud. Lad den hæve tildækket i 2 timer.

Tænd ovnen på 200 g. Bland frøene sammen, pensl dejen med sammenpisket æg og drys frøene på. Bag brødet i ca. 40 min. og afkøl på en rist.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg har slet ikke erfaring med at bage med glutenfrit mel, så det ved jeg simpelthen ikke? Vh. Eva

      Slet
  2. Kan man fryse brødet, det ser lækkert ud

    SvarSlet