fredag den 1. juni 2012

Marmorkage

 (eller mormorkage)



Denne kage er en opdatering af den gamle klassiker marmorkage, som de fleste nok har fået serveret hos deres bedsteforældre i tidernes morgen.  

Jeg har faktisk aldrig været vild med kagen, men fik alligevel lyst til at bage denne version, som både indeholder valrhona kakao og 70 % hakket chokolade i den mørke dej.

Den smager så englene synger, det er den øvrige familie også enige med mig i :-)

Gammeldags marmorkage med er tvist, ca. 12-14 skiver (1 sandkageform)

250 g. smør (stuetempereret)
240 g. sukker
4 æg (stuetemperatur)
1/2 tsk. salt
250 g. hvedemel
1 spsk. vaniljesukker
1, 5 tsk. bagepulver
3 spsk. usødet kakaopulver (jeg bruger valrhona´s)
50 g. hakket god mørk chokolade (70%)

Fremgangsmåde
Pisk smør og sukker lyst, cremet og luftigt. Pisk æggene i et ad gangen. Vend mel, bagepulver, vaniljesukker og salt i dejen.

Hæld en tredjedel af dejen i en mindre skål og vend kakaopulver og hakket chokolade i den lille portion.

Fordel halvdelen af den lyse dej i bunden af en godt smurt sandkageform. Fordel kakaodejen ovenpå og derpå den sidste lyse dej øverst. 
Marmorer kagen ved at stikke skaftet af en trægrydeske i dejen og træk en slange fra den ene, til den anden ende.

Glat overfladen nogenlunde og bag kagen v. 175 g. i ca. 45 -60 min. Tjek med en kødnål om kagen er færdigbagt. Den skal komme ren op. 

Afkøl kagen og opbevar den tildækket, ved stuetemperatur. 

2 kommentarer:

  1. Bagte denne igår (igen), ekstremt vellykket og meget populær :-) en jeg er nysgerrig... Hvilken effekt har det med at trække en strikkepind igennem dejen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg elsker også bare den kage ! Effekten skulle være, at kagen skulle se marmoreret ud, så farverne skulle flyde sammen, men som du ser på min kage, så har jeg ikke rigtig haft held med det ;-)

      Slet